
5 tips voor een landing page die converteert
Een effectieve landing page is de hoeksteen van een succesvolle online marketing strategie. Je kunt het beste product of aanbod hebben met een goed geoptimaliseerde online marketing campagne, maar zonder goede landing page laat je kansen liggen. Een goede persuasive landing page grijpt de aandacht van bezoekers en verleidt ze tot conversie. Waar moet een effectieve landing page aan voldoen?
IM Lounge geeft 5 tips:
- KISS
Keep it short and simple, zowel in tekst als design. De look en feel van je webpagina’s hebben een enorme impact op de effectiviteit van je landing page en hoe goed deze pagina converteert. Het hoofddoel moet dan ook zijn dat het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk is om een actie te ondernemen.
Zorg voor gekleurde buttons die de aandacht van je bezoeker trekt. Uit onderzoek blijkt dat groen en rood het beste converteren, maar zorg er vooral voor dat er een duidelijk contrast is tussen de button en de achtergrond van je pagina.
Gebruik duidelijk koppen en body tekst. Geef genoeg info aan je bezoeker maar schrik ze niet af met onnodige content. De belangrijkste content, samen met de Call to Action moeten boven de vouw zichtbaar zijn. Maar geef ook de meer onderzoekende bezoeker de gelegenheid om naar beneden te scrollen voor meer info. Highlight in je copy de meest belangrijke punten door deze bijvoorbeeld dikgedrukt te maken zodat iemand die de tekst alleen scant de belangrijkste punten ook meekrijgt.
- Search ad = landing page = search ad
Zorg ervoor dat de woorden die je in je search advertenties gebruikt terug komen in je landingspagina. Door deze woorden terug te laten komen laat je aan je bezoekers zien dat ze in de juiste richting hebben gezocht, op de juiste pagina zijn uitgekomen en het toont consistentie. Als een bezoeker op een search advertentie heeft geklikt zorg er dan ook voor dat de bestemming klopt met de zoekopdracht. Iemand die op slaapzak zoekt wil ook echt bij de slaapzakken uitkomen, of zelfs een specifieke slaapzak. Voorzie zo veel mogelijk in de bezoekers behoefte, dat is waar de conversie plaatsvindt!
- Formulieren zijn geen enquêtes
Als online marketeer is het verleidelijk om zo veel mogelijk informatie te willen verzamelen. Bij een landing page is less echter more. Hoe minder velden een bezoeker in hoeft te vullen hoe meer conversies. Bedenk dus goed wat je echt nodig hebt en indien mogelijk, vraag alleen een naam en emailadres. Je kunt altijd meer info vragen op de bedankt pagina, dan is die conversie tenminste vast binnen.
- Een landing page is niet voor iedereen
Als je een goed aanbod hebt en je promoot dit aanbod goed is de kans groot dat je verkeer uit verschillende bronnen krijgt. Als het mogelijk is, maak landing pages voor verschillende doelgroepen. Een gebruiker die vanuit een search campagne komt is een ander soort bezoeker als iemand die van Facebook komt of via een link in je maandelijkse nieuwsbrief.
- Test!
De laatste stap naar een converterende landing page is testen. Een effectieve landing page krijg je simpelweg niet zonder uitgebreid te testen. Testen en het bijhouden van resultaten zijn essentieel om te zien wat je landing page goed doet, en wat niet. Test, test en test nogmaals dus!
- BONUS Tip:
Neem contact met ons op voor advies en maak je landing page nog effectiever!