
Actief schrijven: Trek aandacht met copy!
Meer dan regelmatig buigen onze woordkunstenaars zich over de opzet van tekst advertenties, landingspagina’s of copy voor artikelen. Lees hieronder hoe we aanzetten tot actie zonder de boodschap in te perken.
Schrijven zonder hulpwerkwoorden
Overtuigen met advertenties begint bij het creatieve materiaal, maar eindigt bij de copy. Als je daadkrachtig wilt overkomen, gebruik je daarom een relevante boodschap. We gebruiken hierbij zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden, die de boodschap kracht ontnemen. Dit noemen we actief schrijven. Voorbeelden van hulpwerkwoorden:
Zijn
Hebben
Worden
Kunnen
Zullen
Proberen
Hulpwerkwoorden maken een zin lijdend of passief. De intentie van de boodschap verzwakt en het publiek reageert minder betrokken. En da’s een no-no voor je campagne doelstelling.
Voorbeelden van passief en actief schrijven
Actief schrijven is geen natuurtalent. Je leert het alleen door te oefenen.
Hieronder vindt je een aantal verschillen tussen passieve en actieve zinnen. Voel jij een verschil?
Passief: De grootste voetballer aller tijden, dat is Johan Cruijff
Actief: Johan Cruijff is de beste voetballer aller tijden
Passief: McDonalds heeft geen Michelin ster gekregen voor de kookkunst
Actief: McDonalds krijgt geen Michelin ster voor de kookkunst
In actieve zinnen staat de uitvoerder centraal. Dit is heel praktisch, bijvoorbeeld in een marketing context, zoals bij advertenties en landingspagina’s, waarin je boodschap moet aanzetten tot actie.
Passief: Wij kunnen uw evenement tot een werelds succes maken!
Actief: Wij maken uw evenement tot een werelds succes!
Passief: Er wordt lekker weer verwacht!
Actief: Het wordt lekker weer!
Voorkom een lijdende vorm
Let altijd op het onderwerp van je zin. De omstandigheid die centraal staat bepaalt wie het onderwerp van de zin is. In de reclame wereld zien we het nog al te vaak verkeerd gaan.
Passief: Onze cacao wordt geteeld door boeren die eerlijk loon ontvangen
Actief: Wij betalen een eerlijk loon aan boeren die onze cacao telen
Zelfs op het hoogste niveau gaat dit nog niet altijd goed. Zie hier een Facebook advertentie, toevallig met Google als afzender:
Google Ads advertentie op Facebook
Google Ads copy:
Learn how to measure the value of a store visit in order to optimize your campaigns based on the online and offline impact of your digital advertising.
Actief geschreven:
Measure the value of store visits and optimize your campaigns based on digital advertising impact.
Het blijft belangrijk om de structuur niet door te drijven. Niet elke zin kan activerend zijn, dat beïnvloedt je karakter of huisstijl. Bij eigen inbreng wil je kunnen spelen met aandacht. Maar de overtuiging van actief schrijven is essentieel als er veel concurrentie is, weinig informatie over de doelgroep en weinig tijd of ruimte. Maak daarom advertentie uitingen toegankelijker en zet aan tot meer actie door actief te schrijven. Zo vergroot je de doelgroep en creëer je meer betrokkenheid.
Meer weten over het schrijven van advertentie teksten of opzetten van campagne landingspagina’s en websites? Lees meer over onze cases hier of neem contact op!