Alles over adverteren op Pinterest

Deze content is 4 jaar oud. Graag hiervoor je aandacht als je onderstaande artikel leest.

Het heeft even geduurd maar het is nu eindelijk mogelijk in Nederland! Pinterest heeft in 2019 een groei doorgemaakt van bijna 20% (zie dit onderzoek van NewCom) en als we de experts mogen geloven blijft het daar niet bij. Een goed platform om mee te nemen in je marketingmix dus.

 

Wat is Pinterest?

Allereerst, wat is Pinterest precies? Pinterest is een inspiratie platform waar op afbeeldingen wordt gezocht. Deze afbeeldingen worden vervolgens opgeslagen op een zogeheten “bord”. Andermans borden zijn te volgen maar ook privé te houden indien gewenst. Het platform wordt voornamelijk gebruikt om inspiratie op te doen over verschillende onderwerpen. Interieur, eten, bewegen, sporten en ga zo maar door. Je vind het allemaal op Pinterest. Achter de afbeeldingen zit een site waar men content kan lezen over het onderwerp.

 

Adverteren op Pinterest

Advertenties zijn te vinden tussen de organische resultaten binnen de zoekfunctie. Een advertentie bestaat uit een afbeeldingen of video, het logo + bedrijfsnaam en een klein stukje tekst. Er zijn verschillende soorten pins in verschillende formaten. Voor de specificaties klik je hier.

 

Pinterest creative tips – Afbeeldingen

De focus van Pinterest ligt duidelijk op de afbeelding en/of video uit je advertentie. Het begint allemaal bij het visuele aspect. 5 Tips voor het opstellen van een afbeelding en video advertentie:

 

1. Kies een afbeelding die de aandacht trekt
Gebruik verticale afbeeldingen van hoge kwaliteit om op te vallen binnen de Pinterest-feed. Pinterest raad een beeldverhouding van 2:3 aan. Afbeeldingen met een andere verhouding worden afgekapt of presteren minder goed.

 

2. Maak van je merk het middelpunt
Kies afbeeldingen waarbij je product of dienst duidelijk aanwezig zijn. Onduidelijke afbeeldingen worden niet gewaardeerd.

 

3. Zorg voor context
Laat duidelijk zien waarom jouw product perfect is voor die persoon. Laat zien hoe je het product moet gebruiken of uitproberen.

 

4. Laat je logo zien
Zet je logo op elke pin. Dit is herkenbaar voor de doelgroep.
Let op: Zet je logo niet rechtsonder in de hoek want daar komt het productpictogram van Pinterest te staan.

 

5. Voeg tekstoverlay toe om je verhaal beter over te brengen
De tekst maakt je pins opvallen en geven context aan het verhaal. Het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn wat het product is en wat iemand ermee zou moeten doen.

 

Pinterest creative tips – Video

Heb je video die je graag wilt inzetten? Dan is het ook mogelijk om een video-pin te maken. Let dan op de onderstaande punten:

 

1. Begin sterk, maar houd het kort
Pak meteen de aandacht in de eerste paar seconden! Pinterest zegt zelf dat tussen de 6 en 15 seconden optimaal is.

 

2. Vertrouw niet op audio
Video’s worden over het algemeen niet afgespeeld met geluid. Gebruik tekstoverlay om de boodschap over te brengen.

 

3. Maak je video’s actiegericht
De video’s die het meeste resultaat opleveren zijn video die mensen aansporen iets te doen of iets nieuws te proberen.

 

4. Kies een sterke omslagfoto
Deze foto wordt weergegeven in de tijdlijn en zou een goede impressie moeten geven van wat ze gaan zien op de video.

 

5. Optimaliseer de tekst van de pin
Door duidelijke titels, beschrijvingen en hashtags wordt je video sneller ontdekt in de zoekresultaten.

 

Wat voor jou werkt bespreken we graag eens samen met je!

 

Targeting op Pinterest

De targeting opties op Pinterest hebben veel overeenkomsten met Google en Facebook. Je kunt onderstaande targeting combineren met demografische targeting op basis van leeftijd, woonplaats etc.

 

1. Targeting op interesses: Laat je gesponsorde pins zien aan mensen op basis van wat ze leuk vinden (zoals recepten en woondecoratie) wanneer ze in deze categorieën en hun feeds aan het kijken zijn. Bekijk alle mogelijk interesses hier.

 

2. Targeting op trefwoorden: Bereik mensen die direct actie willen ondernemen wanneer ze een gesponsorde pin zien die dankzij targeting wordt weergegeven in zoekresultaten en als gerelateerde pin.

 

3. Doelgroeptargeting; Laat je advertenties zien aan mensen die het meest ontvankelijk zijn. Denk aan website remarketing en lookalike doelgroepen. (Pinterest definieert dit als “actlike” doelgroepen). Daarnaast kun je gebruik maken van engagement targeting gebaseerd op interactie die mensen hebben gehad met je bestaande pins en boards.

 

Kosten

De kosten verschillen per soort campagne. Voor een awareness campagne ligt de CPM gemiddeld tussen de €3,- en €4,50, waarbij de CPC (kosten per website klik) ongeveer €0,90 bedragen. De CPC van een traffic campagne ligt rond de €0,50. Hiermee zijn de kosten vergelijkbaar met een Facebook campagne.

 

Good to know

Vermijd commerciële uitingen en call-to-actions zoals “bekijk meer” en “klik verder” in de pins. Dit wordt afgekeurd door Pinterest.
Houd er rekening mee dat lookalike ofwel “actlike” doelgroepen tijd nodig hebben om gevuld te worden. Dit kan een aantal dagen duren.
›  Je kunt de resultaten alleen van gisteren in zien, niet van de dag zelf. Dit heeft te maken met de tijdzone van de VS.

 

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?

Meer weten over adverteren op Pinterest? Of wil je zelf een campagne draaien? Neem contact op!

Amanda de Jonge van Zwijnsbergen About the author

Amanda@imlounge.nl

Media Consultant | T. +31(0)207727577