Beyond KPI’s: hoe we de media prestaties van Aldi verrijken met AI-gedreven inzichten

In de dynamische wereld van digitale marketing is het cruciaal om verder te kijken dan de traditionele KPI’s om het succes van je campagnes te meten. Data biedt waardevol inzicht in campagneresultaten, maar: vertelt elke soort data echt het hele verhaal?


Standaard bereik KPI’s zijn essentieel voor monitoring, maar vormen slechts het topje van de ijsberg. Een succesvolle campagne gaat verder dan het behalen van bereik- of traffic cijfers en dus lage CPM’s of CPC’s. Het draait ook om klantervaring, sentiment en website gedrag. Zo ook bij Aldi, waar de inzet op social niet alleen draait om cijfers, maar om het bouwen van een betrokken community.


Diepere inzichten: Beyond Quantitative Metrics

Zo zijn niet alle vormen van engagement met content op social media gelijk. Een ‘simpele like’ is minder waard dan een opmerking. En als de community content deelt met hun eigen volgers dan is dat nog waardevoller.


Wij hebben voor Aldi een cruciale stap gezet door een weging toe te passen op alle engagement acties. Daardoor ontstaat een gewogen engagement ratio. Dit stelt Aldi in staat posts te vergelijken en te optimaliseren waar veel gewogen engagement op komt i.p.v. optimaliseren naar posts met de meeste likes of video views.


Maar laten we niet vergeten dat deze gewogen engagement meting nog altijd niet alles vertelt. Het is vooral een kwantitatief signaal. Een post met veel (negatieve) opmerkingen over een “vies” recept kan een hoog (gewogen) engagement ratio hebben, maar is dat ook echt een goede post? Hier komt de kracht van een AI gedreven sentimentanalyse om de hoek kijken.


Sentiment Analyse met behulp van AI: De Emotionele Laag

Laten we eerlijk zijn, niemand wil een campagne die veel engagement genereert, maar in werkelijkheid negatieve sentimenten oproept. Met onze SentimentTracker kunnen de Aldi marketeers de oorzaken van negatief sentiment identificeren en hun strategieën aanpassen.


Dankzij deze AI-gedreven sentimentanalyse krijgt Aldi niet alleen inzicht in de kwantiteit, maar ook in de kwaliteit van de engagement op social media. Door opmerkingen te labelen als positief, neutraal of negatief, ontstaat er een dieper begrip. Hierdoor kunnen marketeers niet alleen sturen op posts met veel engagement, maar ook voortborduren op posts met positieve engagement, en zelfs productinnovaties achterhalen (denk aan kortere wachttijden bij kassa’s, inzichten in vragen rondom assortiment etc.).


Snelheid en Schaalbaarheid met AI

Het meest indrukwekkende is dat dit alles mogelijk is dankzij AI. In een kort tijdsbestek kan Aldi met onze AI-gedreven SentimentTracker analyses uitvoeren op al hun content waarop engagement mogelijk is. Dit opent de deur naar snelle en schaalbare optimalisaties, waardoor marketeers en product managers zich kunnen richten op wat echt belangrijk is.


Naar Maatwerk KPI’s: Het Volledige Verhaal Achter Succes

De boodschap is dan ook: bereik en engagement KPI’s zijn indicatoren, maar vertellen niet het hele verhaal. Het is tijd om verder te kijken, de diepte in te duiken en de echte waarde van je campagnes te begrijpen. Met op maat gemaakte KPI’s, aangedreven door AI, kun je sturen op de belangrijke aspecten die het verschil maken tussen een goede en een geweldige campagne.


Interessant om eens te kijken hoe we de KPI’s van jouw merk kunnen verrijken met gewogen engagement en onze SentimentTracker? Neem contact op met onze collega’s.

Amanda de Jonge van Zwijnsbergen About the author

Amanda@imlounge.nl

Media Consultant | T. +31(0)207727577