Case: BOIP – Optimale zoekmachine campagnes voor goede ideeën

Deze content is 3 jaar oud. Graag hiervoor je aandacht als je onderstaande artikel leest.

Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) is de officiële instantie voor de registratie van merken en modellen in de Benelux. Daarnaast kan BOIP het bestaan van een idee op een bepaalde datum vastleggen in een i-DEPOT.

 

› Doelstelling:

› Campagne: Verhogen van aantallen registraties van merken, modellen en ideëen, het bieden van informatievoorziening voor ondernemers over intellectueel eigendom bij BOIP
› Media doelstelling: Continue verbetering van bezoekersaantallen op de website, kwaliteit hiervan en de registraties die hieruit voortkomen

 

› Media strategie:

Door de voorbeeldrol op het gebied van databescherming was het niet mogelijk om data-driven doelgroepen op te zetten. We bedachten een work-around. Wel tot onze beschikking: geanonimiseerde website data, historische conversie data zoals zoekgedrag (in de black-box van Google), concurrenten en zoekopdrachten die leidden tot conversies. Ook hebben we inzicht in trends rond registraties en zoekopdrachten die niet leiden tot registraties, die we kunnen kwalificeren als waste.

 

Op basis van deze gegevens stelden we ons twee doelen: het leiden van oriënterend websiteverkeer naar de site, zodat we BOIP al in de intentie fase op de kaart kunnen zetten als autoriteit op het gebied van handelsregistratie. Daarnaast, minstens even belangrijk: zo efficiënt mogelijk converterend zoekgedrag naar de site leiden. We maakten daarom een tweesplitsing in campagnes. In de eerste campagne toonden we advertenties bij zoekopdrachten die niet direct leiden tot registraties, met advertenties, landingspagina’s, biedstrategieën en zoekwoorden gericht op informatievoorziening.

 

Daarnaast richtten we drie conversie-gedreven campagnes in, één voor elk type registratie. Elke campagne kreeg een maximaal bod per registratie (een zogenaamde “doel-CPA”). Het algoritme stuurt hierdoor binnen de Google veiling op de meest efficiënte kosten per bieding, enkel op conversiegerichte zoekwoorden. Maandelijks sturen we deze bij, door ook concurrenten, conversieratio’s en kosten per conversies te blijven analyseren. Hierbij verwijderen we niet-presterende zoekwoorden, verplaatsen we niet-converterende (maar kwalitatief goede) zoekwoorden naar de campagne gericht op informatievoorziening. Alles met als streven de doel-CPA resultaten te verlagen.

 

Voor de advertenties maken we uiteraard gebruik van de best converterende types: Responsieve advertenties. Om nieuwe zoekwoorden te ontdekken zetten we dynamische advertentiegroepen in binnen elke campagne. Via een overzichtelijk ontworpen rapportage tonen we maandelijks inzichten en de meest essentiële inzichten. Door de resultaten te automatiseren houden we bovendien tijd over, die we kunnen investeren in het rapporteren van uitgebreide inzichten. Win-win.

 

› Resultaat:

› Zonder wijzigingen in budget, zien we sinds de nieuwe campagnes een verdubbeling van het aantal klikken ten opzichte van het jaar ervoor
› Deze toename ging ook nog eens gepaard met betere kwaliteit bezoek (daling van de bounce, toename in sessieduur en pagina’s per bezoek)
› Ook namen de registratie aantallen toe (modellen, merken) of bleven deze éxact gelijk (I-depot)

 

› Expertises:

Analytics, Analytics, B2B, Display Advertising, Search Engine Advertising (SEA), Search Engine Optimising (SEO), Voorlichting, Website Optimalisatie

 

› Meer weten over deze case of klant?

Neem eens contact met ons op: telefoon +31(0)207727577 of email contact@imlounge.nl.

IM Lounge About the author

info@imlounge.nl

IM Lounge is een Media Performance agency. Wij ontwikkelen media strategieën en doen media-inkoop. Wij zorgen voor de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het juiste moment. Daarbij geloven wij dat mediastrategie tegelijkertijd met de creatie strategie moet worden ontwikkeld.