Case: Pleinvrees Festival – Structureren van een festival campagne

Deze content is 4 jaar oud. Graag hiervoor je aandacht als je onderstaande artikel leest.

 

Het familiaire Amsterdamse house- en technofestival waar jaarlijks 10.000 tot 15.000 bezoekers samenkomen.

 

› Doelstelling:

› Campagne: Festival uitverkopen, het behouden en verbeteren van de brand image
› Media doelstelling: Ticketsales te attribueren aan advertenties, bereik onder de doelgroep in Amsterdam en grote steden, verlaging van de CPA en verhoging van het aantal website bezoekers met 10%

 

› Media strategie:

Pleinvrees is van oudsher altijd goed bezocht. Ook de samenwerkingen met labels als Hungry Music zijn garanties voor een goedgestemd publiek. Wij wilden kapitaliseren op die positieve stemming en tegelijk een nieuwe, jongere doelgroep aanspreken die nog niet met het festival bekend was.

 

Vanwege de continue wisselende stappen in de voorgaande festivals (er wordt continu geschoven in release dates en deadlines) brachten we focus aan met een content kalender en materiaalbon. Op basis van historische data rond kaartverkopen en website bezoekers werden de belangrijkste campagnemomenten bepaald. Hiermee werden specifieke budgetten en doelstellingen afgesproken, die samen met de organische content in de kalender werden afgestemd. De meeste aandacht en budget zou uitgaan naar de belangrijkste momenten.

 

Om de doelgroep te verjongen richtten we ons op nieuwe platformen (Snapchat, Youtube) en richtten we een aparte doelgroep in van mensen onder 23 die interesse hadden in gerelateerde lifestyle en muziekgenres. Ook regelden we toegang tot de volgers van partner pagina’s (zoals artiesten en stage hosts) om advertenties aan te tonen.

 

› Resultaat:

Door alle data te vatten in een een dashboard was voor alle betrokken partijen direct inzichtelijk welke resultaten er werden geboekt. Door deze data bovendien over de voorgaande edities te leggen werd nog duidelijker waar we konden verbeteren en wat scoort!

› Doelstelling bezoekers ruimschoots behaald
› Outdoor awareness werd gemeten als een indirect brand effect vanuit direct en organisch zoekverkeer, +34% en +304% respectievelijk ten opzichte van 2018
› Omdat kaartverkoop alleen op locatie plaatsvond, meetten we intentie vanuit klikken op de website knoppen. Van alle campagne bezoekers klikte 25% op de knop Tickets (kaartprijzen) en/of Route (naar het verkooppunt)

 

› Expertises:

Analytics, Display Advertising, E-commerce, Project Management, Search Engine Advertising (SEA), Social Media Advertising, Website Optimalisatie

 

› Meer weten over deze case of klant?

Neem eens contact met ons op: telefoon +31(0)207727577 of email contact@imlounge.nl.

IM Lounge About the author

info@imlounge.nl

IM Lounge is een Media Performance agency. Wij ontwikkelen media strategieën en doen media-inkoop. Wij zorgen voor de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het juiste moment. Daarbij geloven wij dat mediastrategie tegelijkertijd met de creatie strategie moet worden ontwikkeld.