Chatbots zijn dé marketingtool van 2018

Deze content is 5 jaar oud. Graag hiervoor je aandacht als je onderstaande artikel leest.

Wat zijn chatbots?

Chatbots zijn een door software bestuurde gesprekspartners in een chatomgeving. De chatbot reageert op jou op basis van programmering. Zo kan de bot op jouw vraag: wat voor weer wordt het vandaag in Amsterdam? een weersvoorspelling sturen. De software haalt aanhaakpunten uit jouw vraag zoals:

 

  • Onderwerp: het weer
  • Locatie: Amsterdam
  • Tijd: vandaag

 

Op basis hiervan kan de bot een opdracht uitvoeren en bijvoorbeeld data halen uit een weer database. Maar een chatbot kan mensen ook wat vragen. Denk bijvoorbeeld aan een quiz of een vragenlijst zonder dat je als organisatie werknemers actief hebt chatten.

 

 

Chatbots als marketingtool

De mogelijkheden van chatbots kan je ook inzetten als een marketingtool. Zo kan je het gesprek inzetten om producten te verkopen. Dit wordt conversational marketing genoemd.

Voordelen van conversational marketing:

 

  • Persoonlijk: het gesprek is met één persoon
  • Direct: leads / klanten moeten niet wachten op feedback
  • Timing: leads / klanten kunnen in contact komen met jouw organisatie, wanneer het hun uitkomt

IM Lounge About the author

info@imlounge.nl

IM Lounge is een Media Performance agency. Wij ontwikkelen media strategieën en doen media-inkoop. Wij zorgen voor de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het juiste moment. Daarbij geloven wij dat mediastrategie tegelijkertijd met de creatie strategie moet worden ontwikkeld.