
Chatbots zijn dé marketingtool van 2018
Wat zijn chatbots?
Chatbots zijn een door software bestuurde gesprekspartners in een chatomgeving. De chatbot reageert op jou op basis van programmering. Zo kan de bot op jouw vraag: wat voor weer wordt het vandaag in Amsterdam? een weersvoorspelling sturen. De software haalt aanhaakpunten uit jouw vraag zoals:
- Onderwerp: het weer
- Locatie: Amsterdam
- Tijd: vandaag
Op basis hiervan kan de bot een opdracht uitvoeren en bijvoorbeeld data halen uit een weer database. Maar een chatbot kan mensen ook wat vragen. Denk bijvoorbeeld aan een quiz of een vragenlijst zonder dat je als organisatie werknemers actief hebt chatten.
Chatbots als marketingtool
De mogelijkheden van chatbots kan je ook inzetten als een marketingtool. Zo kan je het gesprek inzetten om producten te verkopen. Dit wordt conversational marketing genoemd.
Voordelen van conversational marketing:
- Persoonlijk: het gesprek is met één persoon
- Direct: leads / klanten moeten niet wachten op feedback
- Timing: leads / klanten kunnen in contact komen met jouw organisatie, wanneer het hun uitkomt