11 tips om de beste conversiepagina te maken

Deze content is 7 jaar oud. Graag hiervoor je aandacht als je onderstaande artikel leest.

Wat is een conversiepagina

Conversiepagina’s zijn belangrijk om website bezoekers waardevolle acties (conversies) op jouw website te laten doen. Waardevolle acties kunnen handelingen zijn die geld opleveren, bijvoorbeeld een aankoop maar ook handelingen die niet direct geld opleveren maar waardevol kunnen zijn. Denk aan acties als inschrijvingen of het bezoeken van een specifieke pagina.

 

Er zijn twee soorten conversiepagina’s:

  1. Click-through pagina’s: deze zijn bedoeld om mensen lekker te maken voor een aankoop en het vertrouwen te winnen dat ze goed zijn geland. De pagina leidt met een duidelijke knop naar een volgende pagina waar de daadwerkelijke conversie wordt gedaan.
  2. Lead pagina’s: deze zijn bedoeld om bezoekers informatie achter te laten. Meestal staat er een formulier op de pagina die bezoekers kunnen invullen.

 

Tips voor de beste conversiepagina

Het belangrijkste voor een conversiepagina is dat het doel van de pagina duidelijk is. De bezoeker moet weten wat hij moet doen. Daarna willen wij dat hij converteert.

Hoe doe je dit het beste?

 

    • Geen navigatie: het is belangrijk om bezoekers die landen op de pagina daar ook te houden. Bezoekers moeten converteren en dus niet de pagina verlaten.

 

    • Duidelijke titel: bezoekers moeten weten waar de pagina over gaat en dat hij op de juiste plek is. Er moet ook een duidelijke verbinding liggen met de uiting welke de bezoeker naar de conversiepagina leidde (bijvoorbeeld de tekst in een advertentie).

 

    • Een ondertitel: zet de titel kracht bij door een ondertitel te gebruiken die beschrijft wat het voordeel is van jouw aanbieding.

 

    • Laat een afbeelding zien: de afbeelding moet het product en / of de dienst laten zien die je aanbiedt. Zo krijgt de bezoeker gevoel bij jouw aanbieding. Geef de bezoeker het gevoel dat hij echt een aanbieding krijgt.

 

    • Schrijf tekst die waarde onderbouwt: maak tekst die de waarde van jouw aanbieding ondersteunt en uitlicht.

 

    • Zorg voor social-proof: laat de bezoeker zien dat anderen hem voor gingen en tevreden zijn. Dit zorgt voor vertrouwen bij de bezoeker. Hoe meer de vertrouwen de bezoeker heeft, hoe sneller hij op jouw aanbieding in zal gaan.

 

    • Maak een simpel formulier: als je een lead pagina hebt, maak dan een simpel formulier dat het invullen zo makkelijk mogelijk maakt. Hier is altijd een afweging tussen een kort formulier dat meer leads zal opleveren en een lang formulier waarmee je meer over de bezoekers weet. Om zoveel mogelijk leads te realiseren moet je het formulier zo makkelijk mogelijk in te vullen maken. Vermijd open vragen en moeilijke opdrachten. Als je de mogelijkheid hebt om het formulier automatisch te laten aanvullen, maak hier dan gebruik van.

 

    • Aantrekkelijke knop: maak een knop die opvalt en die uitnodigt tot klikken. Gebruik hierin tekst die waarde en schaarste uitdrukt zoals: reserveer, nu, vandaag.

 

    • Geef garanties: met garanties geef je bezoekers het gevoel dat zij zich geen zorgen hoeven te maken en dat ze geen groot risico lopen. Je vergroot het vertrouwen van de bezoeker in jouw website.

 

  • Testen: gebruik A/B testen om te onderzoeken hoe je jouw pagina kan verbeteren. Bij een A/B test laat je een test pagina zien aan een deel van jouw bezoekers en de oude pagina aan het andere deel van de bezoekers. Hier een overzicht van een aantal A/B test tools. Onderdelen die je zou kunnen testen zijn:
    1. Titel
    2. Pagina tekst
    3. Tekst in de knop
    4. Afbeeldingen vs Video
    5. Formulier lengte en stijl
    6. Knop ontwerp
    7. Pagina ontwerp
    8. Social-proof

     

  • Bedankpagina: wanneer een bezoeker een conversie op jouw pagina heeft gedaan wil je hem bedanken. Hiervoor kan je een bedankpagina inzetten. Met de pagina kan je meteen de conversie makkelijk verwerken in jouw Google Analytics account. Je kan de pagina ook gebruiken om de nieuwe conversies te laten doen bijvoorbeeld het kopen van accessoires. Geefbezoekers ook de mogelijkheid om hun ervaring te delen op social media. Dit zorgt weer voor social-proof.

 

Meer weten?

Meer weten over hoe je meer conversies kan realiseren of hoe je meer converterende bezoekers naar jouw website kan krijgen?

Neem contact met ons op!

 

Kijk ook op orbitmedia.com voor meer informatie over homepages vs landingpages.

IM Lounge About the author

info@imlounge.nl

IM Lounge is een Media Performance agency. Wij ontwikkelen media strategieën en doen media-inkoop. Wij zorgen voor de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep op het juiste moment. Daarbij geloven wij dat mediastrategie tegelijkertijd met de creatie strategie moet worden ontwikkeld.