
Google Responsive Search Ads | Alles wat je moet weten
Introductie
Hoe kun je zo relevant mogelijke ads tonen zonder al te veel moeite? Dát is waar Responsive Search ads om draaien. Responsive search ads helpen je door advertenties te creëren die zichzelf aanpassen, om zo meer tekst en meer relevante boodschappen te tonen aan de doelgroep. Door meerdere headlines en descriptions in te voeren, test Google automatisch verschillende combinaties en weet dankzij machine learning welke combinaties het beste presteren.
Voordelen Responsive Search Ads
- Je bespaart tijd doordat maar één advertentie gemaakt hoeft te worden, die de meest relevante boodschap toont.
- Het is flexibel: advertenties passen zich aan de hand van apparaat breedte aan en laten tot drie headlines en twee descriptions zien. Meer ruimte voor de boodschap dus.
- Controle: Alle content komt nog steeds van jezelf en er is de mogelijkheid om een headline of description vast te pinnen, zodat deze zeker wordt vertoond.
- Performance: Kans om in meer veilingen mee te doen en op meer queries te matchen. Ad groups die responsive ads gebruiken, hebben 5% tot 15% click uplift.
Implementatie
Op dit moment zijn responsive search ads beschikbaar in Engels, Spaans, Frans en Duits. De beta wordt deze maand uitgebreid naar Japans, Portugees, Nederlands, Italiaans, Russisch en Zweeds.
Om te kunnen beginnen moet het search account gewhitelist worden door de Google Agency Account Strategist. Dit kunnen wij als Google Premium Partner voor al onze klanten regelen. Het is aan te raden dat het account tenminste 1000 klikken per maand heeft en de focus moet liggen op non-brand advertentie groepen.
De tekst assets kunnen via de online Google Ads omgeving ingevoerd worden of via bulk geüpload worden. Belangrijke headlines kunnen vastgepind worden zodat ze op een specifieke positie worden getoond. Dit is echter niet aan te raden, omdat het aantal mogelijke combinaties dan afneemt. Als de inzet aangepast moet worden, kunnen simpel extra tekst assets toegevoegd worden.
Bij de start moeten minimaal 3 en maximaal 15 headlines ingevoerd worden, en minimaal 2 en maximaal 4 descriptions. De karakterlimieten zijn verhoogd ten opzichte van expanded tekst ads, van 25 naar 30 tekens voor de headlines en 90 voor de descriptions. De headlines en descriptions worden onderling gerouleerd dus het is van belang dat ze losstaand kunnen functioneren.
Content creëren voor Responsive Search Ads
- Begin met het schrijven van drie headlines en twee descriptions zoals je de advertentie zou willen zien in de zoekresultaten.
- Voeg drie headlines en één description toe die verschillen van de eerste ad, maar wel relevant zijn voor het product / dienst.
- Schrijf tenslotte een aantal variaties op bovenstaande advertenties totdat je het maximale aantal assets bereikt.
Best practices
- Zorg ervoor dat tenminste 5 headlines écht onderling verschillend zijn en niet te veel overeenkomsten hebben.
- Het is niet nodig om de alle karakters te benutten in de headlines. Test met zowel kortere als langere headlines, Google knows best.
- Begin met één responsive ad per ad group. De limiet is 3 ads per ad group.
- Zorg ervoor dat alle ad groups tenminste één expanded tekst ad hebben en actieve keywords.
- Test de ads in campagnes met veel verkeer en non-branded keywords.