
Virtual reality advertenties: Kan jouw merk zonder?
Virtual Reality groeit
Vanaf dit seizoen zendt de NBA minstens één wedstrijd per week uit in virtual reality (VR). Er keken alleen al 31 miljoen mensen naar de finale van het afgelopen seizoen (nytimes.com). Dit zijn de eerste stappen om het grote publiek bekend te maken met VR. Deze nieuwe manier van content verwerking kan ook interessant zijn voor adverteerders in de vorm van virtual reality advertenties.
Wat is Virtual Reality?
Virtual reality is een omgeving gemaakt en weergegeven door een computer. Via een Virtual reality headset kan je deze omgeving bekijken. Verschillende sensoren in de headset nemen bewegingen van je hoofd waar en tonen de bijpassende beelden. Verder is er ook diepte toegevoegd aan de omgeving. Hier zal je rekening mee moeten houden als je bijvoorbeeld een object tekent in virtual reality.
VR is niet te verwarren met Augmented reality. Hierbij worden virtuele elementen toegevoegd aan de echte wereld. De virtuele elementen worden dan als laag over de echte wereld vertoond op je telefoon.
Waarom Virtual Reality advertenties interessant kunnen zijn voor adverteerders?
Google stelt dat VR een meer benemende ervaring biedt dan Film. Je kijkt niet alleen passief, maar je bent daar waar het gebeurt. Dit zorgt voor meer betrokkenheid van de kijker.
Er zijn meer redenen waarom VR advertising campagnes effectief kunnen zijn:
- Meeslepend: Kijkers dragen een headset en zijn minder gevoelig voor afleidingen. Hierdoor zijn ze gefocust op de content.
- Impactvol: De VR ervaring is intenser dan bij traditionele media waardoor emoties sterker ervaren worden.
- Memorabel: Onze hersenen zijn gebouwd om locaties te onthouden. Omdat we via VR op (virtuele) locaties zijn onthouden we ervaring makkelijker.
- Nieuw: Nieuwe ervaringen laten een indruk achter die meer bijblijft dan al bekendere ervaringen.
De huidige mogelijkheden
Er is nu al veel mogelijk in Virtual Reality. Je kan bijvoorbeeld jouw Virtual Reality video al op YouTube zetten. Zo heeft Nike zijn eerste Virtual Reality advertentie video geplaatst op YouTube.
In de Verenigde Staten is het ook al mogelijk om advertentieruimte in te kopen voor of tussen virtual reality content. Dit kan in twee vormen:
- Sponsor Ads: advertenties van 5-10 seconden voor het starten van Virtual reality content
- Experience Ads: advertenties van 10-30 seconden tijdens een natuurlijk onderbreking van Virtual reality content (zoals het laden tussen twee levels van een game)
Wanneer kan je Virtual Reality advertenties inzetten?
Omdat Virtual Reality advertenties nieuw zijn is het vooral een middel om je merk extra onder de aandacht te brengen. Er zijn nog weinig mensen met apparaten die Virtual reality Compatible zijn en dus de bijbehorende advertenties kunnen tonen. Het bereik zal dan ook nog niet groot zijn.
Meer weten over hoe je Virtual Reality advertenties voor jouw merk kan inzetten? Of bijvoorbeeld 360 graden video? Neem contact met ons op!