
Case: Pink Ribbon Loterij FTW
1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker. Speciaal voor deze vrouwen heeft Pink Ribbon een loterij opgezet. De Pink Ribbon Loterij is ontstaan om ook tijdens de corona tijd aanwezig te kunnen zijn en tegelijkertijd niet afhankelijk te zijn van beperkende maatregelen. Het doel van de Pink Ribbon Loterij is om zoveel mogelijk fondsen te werven om projecten en onderzoek naar borstkanker te kunnen financieren. Daarnaast doet Pink Ribbon er alles aan om het leven na borstkanker zo prettig mogelijk te maken.
› Oplossing: de Loterij Campagne
De Pink Ribbon Loterij campagne is een conversie campagne met als doel om zoveel mogelijk loten van de Pink Ribbon Loterij te verkopen. De loten kosten € 2,50 per lot en de prijzen die er te winnen zijn, waren gesponsord (er is niets betaald voor deze prijzen). De doelgroep werd vooral via Facebook en Instagram benaderd. De specifieke campagne focus lag op vrouwen tussen de 35-55 jaar oud en zogenaamde ‘look a likes’. Dit zijn doelgroepen die interactie hebben gehad met de social mediakanalen van Pink Ribbon, of lijken op de groep donateurs die in de afgelopen 60 dagen hadden gedoneerd aan Pink Ribbon. Door het gebruik van deze targeting, bereikten we een doelgroep die zeer relevant was voor de Pink Ribbon Loterij.
› Resultaat boven verwachting
Dat de targeting van de campagne werkte, bleek ook uit de campagneresultaten; de campagne doelstelling zijn ruimschoots behaald. Dit kwam mede door tussentijds de verschillende onderdelen te optimaliseren. Daardoor waren de kosten per conversie 10% lager lagen dan de vooropgestelde doelstelling. Maar ook de secundaire doelstellingen voor awareness (+164%) en bereik (+260%) zijn ruimschoots behaald.
Opvallend was dat voor deze conversie campagne een GIF beter werkte dan een still (niet geanimeerde afbeelding). We zien vakerf dat een still beter werkt voor een conversie campagne, maar daarom testen we alle soorten mogelijkheden bij campagnes zonder vast te houden aan aannames. Het succes van de GIF in combinatie met de lookalikes die zijn gebruikt om relevante doelgroepen te targeten hebben bijgedragen aan het behalen van de doelstellingen van de campagne.
› Expertises:
Media strategie, Projectbeheer, Conversion tracking, Social advertising.