Facebook, Google en 4 TV toekomst scenario’s

This content has 3 jaar. Please, read this page keeping its age in your mind.

In onze online campagnes zien we de laatste maanden een trend, die nu ook bevestigd lijkt te worden door een bericht op EMERCE:

Facebook maakt voor het eerst meer winst dan Google

Bron: Facebook maakt voor het eerst meer winst dan Google – Emerce

De trend: steeds meer mogelijkheden om onze klanten online in contact te brengen met hun doelgroep. Vooral Facebook wordt steeds uitgebreider, nauwkeuriger en met name effectiever. Het gevolg is dan ook dat we voor onze adverteerders meer mediabudget naar Facebook verschuiven.

Bij enkele campagnes zien we zelfs dat Facebook ads beter converteren dan non-brand zoekmachine advertenties. Vooral dat laatste hadden we zelf niet verwacht, want wat zou een sterkere inzet zijn dan mensen die actief opzoek zijn naar producten en diensten? We zien beide partijen zich ongelofelijk hard ontwikkelen. Te verwachten is dat er nog grote ontwikkelingen gaan plaats vinden. Nieuwe producten, nieuwe vormen, nieuwe inzichten volgen elkaar in hoog tempo op. Mobiel is waar nu de grootste ontwikkelingen plaatsvinden, zoals de switch naar video en het gebruik van Accelerated Mobile Pages (Facebook haalt daar maar liefst 87% van zijn omzet vandaan!).

Maar we zien nog een gebied waar beide partijen ongetwijfeld naar kijken: TV. Een aanwijzing daarvoor is de technologische ontwikkelingen:

42% Nederlandse huishoudens heeft internet op TV

Bron: 42% Nederlandse huishoudens heeft internet op televisie – Emerce

De vraag is uiteraard wat met deze ontwikkelingen gaat gebeuren? We delen graag onze vier mogelijke TV scenario’s, waarbij we het gemak van alle technologische mogelijkheden even buiten beschouwing laten:

 

  1. De traditionele televisiepartijen staan op
    In Europa omarmen partijen als Prosieben en RTL de technologische mogelijkheden nog meer en stappen af van hun GRP gedreven TV modellen (gebaseerd op kleine panels). Uiteraard kan dit ook een groot Amerikaanse netwerk zijn die de oversteek waagt. Ze gaan zorg dragen voor meer 1-op-1 communicatie mogelijkheden en zien zich zelf niet meer als massamedia. De techniek geeft de mogelijkheid om ook op TV in te springen op de customer journey door meer te meten en daar content op af te stemmen. Adverteerders volgen deze beweging, door specifieke (interactieve?) advertenties tegelijkertijd uit te zenden aan verschillende doelgroepen.
  2.  

  3. Ziggo grijpt de macht
    De gatekeeper Ziggo is zich niet alleen in Nederland aan het profileren, maar bouwt aan een enorm netwerk van verschillende kanalen. Bijvoorbeeld de samenwerking tussen Ziggo en Vodafone. Hiermee neemt Ziggo een vlucht naar voren richting de mobiele (internet) markt. Door deze twee werelden te combineren, leert ze ook wat er interactiever en beter kan op de traditionele TV inzet. Geografische targeting, of de optimale uitzendfrequentie tussen kanalen? Ook qua content, nu nog vooral gericht op sport, neemt Ziggo flinke stappen. Daarbij biedt een data-gedreven advertentie inzet, verdeeld over meerdere kanalen veel creatieve mogelijkheden.
  4.  

  5. Facebook of Google komen aan zet
    Facebook & Google partijen zijn al dominant op het internet: “Google en Facebook samen verdienen meer aan advertenties dan alle dagbladen, radio- en televisiestations ter wereld.”

    Google en Facebook heersen alleen op de advertentiemarkt

    Bron: Google en Facebook heersen alleen op de advertentiemarkt – Trouw

    Zij houden de groei van het aantal internetters nauwlettend in de gaten. Kijk bijvoorbeeld naar de inspanningen van beide partijen om in Afrika voet aan de grond te krijgen via ambitieuze mobiele internet activiteiten. Maar is de interactieve / internet TV markt niet ook logische stap? Zeker als de techniek daarvoor in steeds meer huishoudens aanwezig is? Maar ook Netflix en Apple TV kunnen een move maken.

  6.  

  7. Een nieuwe partij!
    Altijd een goed scenario is de categorie “anders”. De grote partijen Google & Facebook zijn wendbaar in hun productaanbod op internet. De traditionele TV partijen brengen bestaande zaken samen. Maar juist nieuw partijen, die geen grote organisatie met zich mee dragen, kunnen het ver te schoppen. Wij verwachten dat dit data-gedreven partijen zijn die het voortouw nemen.

Wij volgen de trends op de voet en kijken er naar uit om te zien hoe we onze klanten nog beter kunnen bedienen via het zich ontwikkelende aanbod. Deze scenario’s zijn daarvoor een eerste aanzet om ook verder te denken. Hoe denk jij dat de landschap zich gaat ontwikkelen? Zie je misschien nog een 5e scenario?. We bespreken het graag. Kortom: koffie?