Inflatie in 2022 en de stijgende mediakosten

Dit artikel op WARC trok deze week onze aandacht “Mediakosten stijgen met 4,5% in 2022, vooral door tv en online video”. Dit komt uit de Q1 2022-update van het Media Inflation Report van ECI Media Management. Zij onderzoeken de trends in media-inflatie wereldwijd, per regio en in belangrijke markten in 2021 en 2022. Het rapport van ECI Media Management kan je hier lezen.


TL;DR

  • Dit jaar wordt een media-inflatie van 4,5% verwacht, een volledig herstel en boven het pre-pandemische niveau.
    • Offline inflatie is hoger dan online, vanwege voornamelijk aan de sterke tv-inflatie.
    • TV zal dit jaar de grootste kostenstijging zien, een stijging van 8,1%, hoewel dit een langzamer tempo is dan in 2021.
    • Online inflatie bleef stabieler dan offline in 2020, en heeft daardoor niet dezelfde bounceback als offline; het blijft overal consistent in de meeste markten.
    • Online video volgt, met een inflatie van 4,9% die vanaf 2021 is versneld.
    • Online video geniet de sterkste groei.
    • Het verhaal voor Print is anders: Printinflatie blijft dalen gestaag, hoewel dit naar verwachting zal vertragen 2022 – en de kranteninflatie laat zelfs een kleine stijging in 2022 zien.
  • Regionale verhalen volgen min of meer de globale, hoewel er natuurlijk enkele uitzonderingen zijn.
    • Media-inflatie in EMEA was hoger dan in andere regio’s in 2021, dankzij te hoge tv-prijzen.
    • APAC had daarentegen een lagere tv-inflatie dan het wereldwijd gemiddelde, maar hogere online weergave inflatie.
    • In Noord-Amerika, OOH en Print zijn niet zo goed hersteld als tv en online,
    • De hele LATAM-regio is beïnvloed door de Argentijnse dubbelcijferige inflatie. Dit is de regio die de hoogste media-inflatie in 2022 zal laten zien.

Nu de mediaprijzen over de hele wereld stijgen, is het nog nooit zo belangrijk geweest voor merken om hun bereik maximaliseren en optimaliseren, en analyseer de transparantie en effectiviteit van media-investeringen, met name online.


Lees het hele rapport hier – of neem eens contact op om verder te praten over onze aanpak in deze onzeker tijden!